Clubhistorie

Voordat er een regionaal crosscircuit tot stand kwam waren er daarvoor heel wat circuits te vinden. denkt u maar eens aan de crossbaan in Epe, Heerde, Wezep, Kampen, en Hasselt. Heel wat wedstrijden werden op die circuits verreden en was het een drukte van belang altijd.
Met name in de jaren zeventig was het zo druk dat er vaak in series gereden moest worden.
In een oude SRV wagen of een caravan werd eten en drinken klaargemaakt en werd een deel daarvan afgeschermd voor de jury.
Gezelligheid troef kunnen we wel zeggen, waar iedereen elkander bijstond als er iets kapot was, je kon weer verder.
Een aantal jaren later werd er door de overheid nieuwe regels in het leven geroepen en kwamen de circuits zwaar onder druk te staan. De besturen van de motorcrossclubs moesten noodgedwongen de regels voor de leden aanscherpen en naleven wat niet altijd lukte. Verschillende tegenstanders kwamen toen voor de dag om maar eens een brief naar de gemeente te sturen en werd de ambtenaar meegedeeld dat deze banen in de zogenaamde stiltegebieden gevestigd waren.
In 1983 werd het steeds maar serieuzer en leek het er op dat dit de ondergang zou gaan worden van alle circuits in de hele omtrek. Vele medewerkers en bestuurleden zette zich in voor de leden van hun crossclub om dit tegen te gaan, het ene naar het andere gesprek vond plaats met de hoogste afgevaardigden van provincie Gelderland die toen hun functie bekleden, maar bleek er geen redding meer aan.
Uiteindelijk werd er een oplossing gevonden waar niet iedereen vrede mee had, maar er was geen weg terug bleek achteraf.
Een voorstel kwam op tafel om uit verschillende crossverenigingen een commissie te vormen en te gaan kijken naar een plek voor een regionale crossbaan. Dit viel echter niet mee omdat een aantal mensen niet eens waren met de beleidsvoering, maar er was ook een groep die iets verder dachten dan hun neus lang waren. Doen we dit niet dan wordt het stil op de noordwest veluwe en waren ze in een klap alles kwijt. Dus kwam er toch nog een hele groep voor de dag om zich bezig te houden met hoe en wat te doen.Het duurde tot 1985 voordat er echte een plek gevonden was en deze werd al snel duidelijk. Het circuit moesten worden gebouwd aan de kamperweg tussen Wezep en Heerde en viel de locatie binnen de grenzen van de gemeente Heerde.Met man en macht werd alles voorbereid en kon men midden in het jaar van 1985 beginnen met de opbouw van het circuit. Later werd ook nog een grote kantine geplaatst waar ook vele vrijwilligers zich voor hadden ingezet.

Het toen gevormde Bestuur.

In 1987 werd door de notaris een bestuur gevormd en gingen daarna snel aan de slag om alles in orde te maken.
In maart van dit zelfde jaar was voor het eerst het motorgeronk te horen na een lange stilte en werd het circuit geopend door Ed Nijpels, met een kanonschot viel het starthek naar beneden en was het nu werkelijkheid geworden.
De naam die aan de regionale crossbaan werd gegeven was MSV NOV die in het hedendaagse leven nog steeds bestaat en nu is uitgegroeid tot een volwassen motorcross vereniging met veel activiteit.

Reacties zijn gesloten.